کایرپایپ

کایرپایپ

کایرپایپ

کایرپایپ

تنظیم فشار آب و حفاظت از آب های آشامیدنی


الف) برای تأمین یا تنظیم فشار در شبکه لوله کشی توزیع آب مصرفی سـاختمان، در مـوارد لزوم و با تأیید، باید یکی از سیستمهای زیر یا ترکیبی از آنها طراحی و نصب شود:

ـ پمپ و مخزن ذخیره مرتفع
ـ پمپ و مخزن تحت فشار
ـ سیستم افزایش فشار بدون مخزن
ـ شیر فشارشکن بهمنظور کاهش فشار

1) نصب مستقیم پمپ روی لوله انشعاب آب شهر مجاز نیست.


ب) پمپ و مخزن ذخیره مرتفع

نکاتی که در مقاله ی قبلی ، یعنی مقاله ی ذخیره سازی آب ،در مورد محل استقرار، حفاظت، اتصالات و دیگر الزامات مخازن ذخیرة آب مقرر شده است، در مورد مخازن ذخیرة مرتفـع نیـز باید رعایت شود.


پ) پمپ و مخزن تحت فشار

1) در این سیستم باید روی مخزن، شیر اطمینان مورد تأیید نصب شود.
2) شیر اطمینان باید طوری انتخاب و تنظیم شود که در فشاری برابـر حـداکثر فـشار کـار مجاز مخزن، باز شود و آب را تخلیه کند.
3) لوله تخلیه شیر اطمینان نباید از جنس قابل انعطاف باشد . تخلیـه آب از ایـن لولـه بایـدبه طور ثقلی صورت گیرد.
4) انتهای لوله تخلیه آب شیر اطمینان باید تا نزدیک نقطه تخلیه مناسـبی (کـف شـوی یـا یکی از لوازم بهداشتی) ادامه یابد. لوله تخیه نباید مستقیماً به لوله فاضلاب متصل شود.


ت) سیستم افزایش فشار بدون مخزن

انتخاب و تنظیم این سیستم باید به ترتیبی باشـد کـه حـداقل فـشار مـورد نیـاز پـشت شیرهای برداشت آب، مقرر شده در ایـن مبحـث، را بـه طـور خودکـار تنظـیم کنـد و روی شیرهای برداشت آب فشاری بیش از آنچه در این مقررات مقرر شده ایجاد ننماید.


ث) کاهش فشار آب

1) اگر فشار ورودی به لوله کشی توزیع آب مـصرفی سـاختمان، یـا قـسمتی از آن، بـیش از ارقامی باشد که در این مبحث از مقررات معین شده اسـت، بایـد شـیر فـشارشکن، یـا هـر سیستم مورد تأیید دیگری، به منظور کاهش فشار آب تا میزان مورد نیاز، نصب شود.
2) روی لوله خروجی از شیر فشارشکن، یا هر سیستم کاهش فشار دیگر، باید شیر اطمینان فشاری نصب شود.


 حفاظت آب آشامیدنی

الف) لوله کشی توزیع آب آشامیدنی در ساختمان (یا ملک ) بایـد بـه ترتیبـی طـرح، نـصب و نگهداری شود که از هرگونه آلوده شدن با آب غیرآشامیدنی و دیگر مایعات، مـواد جامـد یـا گازی که ممکن است از طریق اتصال مستقیم یا از طریق هر اتصال دیگری به آن وارد شود یا در آن نفوذ کند، حفاظت شود.
ب) اگر در ساختمان غیر از لوله کشی آب آشامیدنی، لوله کشی دیگری مخصوص آب یا دیگر مایعات غیرآشامیدنی وجود داشته باشد، هریک از این دو شبکه لوله کشی بایـد بـا رنـگ یـا برچسب های فلزی مورد تأیید مشخص شود . به طوری که شناسایی هر یک از این دو شـبکه لوله کشی به آسانی امکانپذیر باشد.

اتصال مستقیم:

الف) اتصال مستقیم بین لوله کشی آب آشامیدنی و لوله کشی آب غیرآشامیدنی مجاز نیست،مگر آنکه با نصب لوازم مورد تأیید، از برگشت جریان جلوگیری شود.
ب) اتصال مستقیم بین لوله کشی توزیع آب سرد مصرفی و لوله کشی آب گرم مصرفی مجاز نیست، مگر آنکه با نصب لوازم مورد تأیید، از برگشت جریان جلوگیری شود.
پ) اتصال مستقیم بین لوله کشی آب آشامیدنی که از شبکه آب شـهری تغذیـه مـی شـود و شبکه لوله کشی آب آشامیدنی که از منابع خصوصی تغذیه میشود مجاز نیست.
ت) اتصال مستقیم لوله کشی آب آشامیدنی به لوله کشی فاضـلاب و آب بـاران مطلقـاً مجـاز نیست.

کلیه محصولات کایرپایپ براساس استانداردهای مبحث 16 مقررات ملی ساختمان می باشد.




نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.